Kawasaki Versys-x 249 Touring

Versys-X 249 یک مدل سفری ماجراجویانه است که طراحی آن به تبعیت از قابلیت مدل های Versys کاواساکی برای عملکرد در شرایط بسیار متنوع انجام گرفته، ضمن اینکه در مقایسه با نسل‌های قبلی قابلیت بیشتری برای حرکت در جاده‌های غیر آسفالته دارد. در کلاس 250 سی‌سی ، Versys-X 250 (که در جهان با نام Versys-X 250 شناخته می شود) کمترین حجم انجین را در موتورسیکلت‌های مسافرتی کاواساکی دارد. برای این مدل دو گونه و گستره متنوعی از وسایل جانبی موجود می باشد. یک گونه تمام مجهز Tourer است که همه تجهیزات ضروری برای سواری‌های طولانی راحت را دارا می باشد و یک گونه که یراق‌آلات کمتری دارد و برای سفرهای درون‌شهری ایده‌ال است.
Versys-X در شرایط بسیار مختلف و متنوع، سطح بالایی از هیجان و اطمینان را به راکب هدیه می‌دهد.

ورسیس 249 نورینگ

ورسیس 249

* مجهز برای سفرهای طولانی
* بدنه حجیم و طراحی ماجراجویانه
* توانایی حرکت در سطوح ناهموار
*زین راحت و بادگیر بزرگ
* مجهز برای سفرهای طولانی
* بدنه حجیم و طراحی ماجراجویانه
* توانایی حرکت در سطوح ناهموار
*زین راحت و بادگیر بزرگ

انجین

انجین با دو سیلندر موازی
خروجی توان یکدست و یکنواخت و گشتاور قوی در دور موتورهای پایین، فرمان‌پذیری در سرعت‌های پایین را تسهیل می کند. سرنشین موتورسیکلت می تواند با جزیی‌ترین حرکات در دسته گاز، بیشترین کنترل را بر موتورسیکلت اعمال کرده و در دور موتورهای پایین نیز در مدت زمان اندکی سرعت حرکت را افزایش دهد.

ورسیس 249

کاهش لرزش‌های انجین

انجین Versys-X ، بدون میل تعادل (balancer) نیز نرم‌تر و یکنواخت‌تر از انجین‌های تک‌ سیلندر عمل می‌کند، اما با وجود شفت تعادل، لرزش‌های انجین بیش از پیش کاهش یافته و راحتی سواری بهبود یافته است.پیستون‌های سبک دارای یک روکش آلومیتی سخت هستند که دوام پیستون‌ها را افزایش داده است. (این روکش بر روی تاج پیستون می‌باشد و تا برآمدگی بالایی (top land) و شیار حلقه بالایی نیز امتداد یافته است).بازبینی کامل طراحی سیستم خنک کننده: محفظه گرمایی (thermos case) سیستم خنک کننده برداشته شده است. همچنین، موقعیت بهتر درپوش رادیاتور، قرار گرفتن ترموستات در سمت چپ سر سیلندر و پمپ آب در سمت راست جلوی انجین از تفاوت های این مدل با نسل قبل می باشد.

انژکتورهایی با پاشش بسیار ریز + دریچه‌های دوتایی گاز
در اینجا هم مثل مدل‌های سوپراسپرت موتورهای کاواساکی، دریچه‌های دوتایی گاز امکان کنترل دقیق هوای ورودی را فراهم کرده که در نتیجه در تمام بازه دور موتور شاهد واکنش خطی به گاز هستیم. وجود دریچه‌های دوتایی گاز، به افزایش راندمان احتراق نیز کمک می‌کند که این باعث بهبود عملکرد انجین و صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود.

ورسیس 249

سیستم‌های مکش و دود
قیف‌های مکش را برای بازه میانی گشتاور بهینه‌سازی کرده‌اند و این به مدیریت آسان توان خروجی کمک کرده است. هوا از طریق بخش بالایی محفظه فیلتر هوا جذب می‌شود و به این ترتیب احتمال اینکه اشیاء خارجی وارد قسمت مکش گردند کاهش می‌یابد. سیستم اگزوز 2-در-1 ، که از فولاد ضدزنگ مقاوم در برابر فرسایش ساخته شده است، به بهتر شدن عملکرد در بازه پایینی و بازه میانی و دستیابی به یک منحنی توان یکنواخت و بدون پله (step-free) کمک می‌کند.

تک کاتالیزور لانه‌زنبوری (مشبک) در لوله گردآورنده (collector) باعث می‌شود تا خروجی اگزوز پاک‌تر بوده و الزامات استانداردهای Euro 4 را برآورده کند.

فناوری مدیریت حرارت
کاور جدید فن رادیاتور موتورسیکلت که در پشت رادیاتور قرار گرفته، با استفاده از حفره‌های موجود در فلاپ، هوای گرم را به اطراف منتقل نموده و از سرنشین موتور دور می کند و باعث می‌شود که موتورسوار در ترافیک سنگین گرمای کمتری را احساس کند. هدایت مجدد هوا کمک می کند تا قسمت‌هایی مثل باک بنزین، بدنه و دیگر قسمت‌ها که با راننده در تماس هستند خنک‌تر شوند، که این راحتی بیشتر موتورسوار را به همراه دارد.

ورسیس 249

سیستم تعلیق با بازه حرکت زیاد

ورسیس ایکس 249

بازه حرکت زیاد در سیستم تعلیق، این موتورسیکلت را قادر می‌سازد تا در شرایط مختلف، سواری‌ای پرهیجان و راحت را برای راکب فراهم آورد.
فیدبک عالی‌ای که از سمت چرخ جلو به راکب می رسد باعث می‌شود که اطمینان وی به موتورسیکلت و هیجان سواری برای او بیشتر شود، و تعلیق پیوندی عقب نیز تعادل و راحتی سواری را به همراه دارد. وظایف تعلیق جلو را یک دوشاخ تلسکوپی با قطر 41 میلیمتر انجام می‌دهد. بازه حرکت 130 میلیمتری آن در توانایی Versys-X برای حرکت در سطوح غیرآسفالت نقش دارد و کمک می کند تا در عین حال که راحتی سواری حفظ می‌شود بتوان در شرایط مختلف سواری، موتورسیکلت را ماهرانه هدایت کرد. در قسمت عقب، Bottom-Link Uni-Trak با یک مونوشوک گازی همکاری می‌کند. یک بازه حرکتی 148 میلیمتری باعث عملکرد عالی تعلیق عقب شده و به آسایش راکب در هنگام سواری کمک می‌کند.
زیاد بودن فاصله شاسی تا سطح زمین باعث می‌شود که راکب آسانتر بتواند بر موانعی که بر سر راه قرار می‌گیرند غلبه کند.

کلاچ لغزشی – کمکی

ورسیس ایکس 249

ورسیس ایکس 249

کلاچ لغزشی و کمکی بر اساس بازخوردهایی که از فعالیت های مسابقه ای به دست آمده بود طراحی گردید. این نوع کلاچ که معمولا در موتورسیکلت های سنگین و گرانقیمت استفاده می شود، در نسل فعلی و نسل قبل Ninja 249 استفاده می شود، اما در نسل جدید از بهبودهای مختلفی به خود دیده است.این نوع کلاچ، از دو زبانه استفاده می نماید؛ زبانۀ لغزنده و کمکی که دارای کارکردهایی است که در کلاچ استاندارد وجود ندارد. وقتی انجین با دور آرام معمولی کار می کند، زبانۀ کمکی به عنوان مکانیزم خود-مهار فعال شده و هاب کلاچ و صفحه فعال را همزمان کشیده تا صفحات کلاچ بروی هم فشرده شوند. این عملکرد باعث می شود تا کل بار فنر کلاچ کاهش یافته و با نرم شدن کتی کلاچ، عمل کلاچ گیری راحت تر انجام گردد.
در حالت دنده معکوس و یا دنده معکوس های اتفاقی که اصطلاحا ترمز انجین زیادی به وجود می آید، زبانۀ لغزشی درگیر شده و هاب کلاچ را فشار داده و صفحه فعال را جدا می کند. این حالت، فشار وارده بر صفحات کلاچ را کم کرده و موجب کاهش و یا خنثی شدن گشتاور برگشتی به چرخ عقب می شود. این مزیت بسیار مهم، به ویژه در سر پیچ های تند که همراه با دنده معکوس اعمال می شود به پایداری بسیار زیاد موتورسیکلت کمک نموده و از زمین خوردن احتمالی جلوگیری می کند.

بدنه قرص و محکم
طراحی بدنه چنان انجام گرفته که Versys-X را در مقابل شوک‌های بیرونی توانمند ساخته است و از این رو توانایی بیشتری برای حرکت در مسیرهای غیرآسفالته دارد. بدنه همچنین از عهده حمل یک ترک‌نشین و باروبنه سفر به خوبی بر می‌آید و به همین خاطر Versys-X رفیق خوبی در سفرهای طولانی است. در بدنه Versys-X، ترکیبی داریم از یک قسمت جلو که با فلاپ‌ها مرتفع شده است و الهام گرفته از مدل‌های ماجراجویانه است، و یک بادگیر بزرگ که از سرنشین موتور به نحو عالی در مقابل وزش باد محافظت می‌کند. این دو خصوصیت در کنار یکدیگر، آسایش و راحتی سفرهای طولانی را بیشتر کرده و ظاهر ماجراجویانه موتورسیکلت را تقویت می کند.

چرخ ها و ترمزها

چرخ‌های پره‌دار 19 اینچی و 17 اینچی با تایرهای چند-منظوره

ورسیس ایکس 249

Versys-X برای استفاده‌های آفرود طراحی نشده است، با این حال چرخ جلو 19 اینچی و چرخ عقب 17 اینچی، به Versys-X در مقایسه با مدل‌های مشابهی که خیابانی تر هستند، قابلیت بیشتری برای حرکت در زمین‌های غیرآسفالت می‌بخشد. تایرهای چند-منظوره تیوب‌دار نیز به حرکت در سطوح غیرآسفالته کمک می‌کنند ضمن اینکه طرح شیارهای تایرها به گونه‌ای است که ظاهر ماجراجویانه Versys-X را تقویت می‌کند.

ترمزها

ورسیس ایکس 249

ورسیس ایکس 249

با وجود ترمزهای دیسکی دوپر (dual petal) (به قطر 290 میلیمتر در جلو و 220 میلیمتر در عقب) بیشتر می توان به قدرت ترمز برای متوقف ساختن موتورسیکلت اعتماد کرد. واحد فشرده جدید 10M ABS محصول Bosch هم به کاهش وزن موتورسیکلت کمک می کند و هم جای کمتری را اشغال کرده است.

صفحه سنجشگرهای فشرده چند‌منظوره

ورسیس ایکس 249

در وسط سرعت‌سنج که به سبک آنالوگ می باشد یک نشانگر دنده است و در پایین آن هم یک صفحه نمایش LCD چندمنظوره وجود دارد که مجموعا چیدمانی خوش‌خوان را برای راکب فراهم می‌آورند.نشانگر وضعیت دنده دقت و اطمینان در تعویض دنده را بالا برده و در عین حال تصویری اسپرت از موتورسیکلت Versys-X 249 ارائه می‌دهد.
مهمترین ویژگی‌های این صفحه سنجشگرها، علاوه بر سرعت‌سنج دیجیتال و نشانگر وضعیت دنده، از این قرار می‌باشند: مسافت‌سنج، مسافت‌سنج دوگانه، تردد باقیمانده، مصرف بنزین فعلی و میانگین مصرف بنزین، دمای آب رادیاتور، نشانگر پیمایش بهینه و نشانگر ساعت. ظاهر شدن نشانگر پیمایش بهینه در صفحه نمایشگر LCD به این معنا است که مصرف بنزین در حالت مطلوب است. اگر راکب به شرایطی که باعث ظاهر شدن این نشانگر می‌شود توجه کند می تواند راندمان مصرف سوخت را در حداکثر خود نگه دارد.

تنوع گستردۀ لوازم جانبی
فراوانی تجهیزات و لوازم جانبی برای سفر
تعداد زیاد لوازم جانبی، قابلیت Versys-X برای سفرهای طولانی را افزایش داده است. در گونه Tourer ، بسیاری از این لوازم جانبی، نظیر محفظه وسایل کناری، چراغ‌های مه‌شکن LED، پلاگ برق، محافظ دست و جک وسط جزو لوازم استاندارد هستند. محفظه وسایل کناری (که در Tourer جزو لوازم استاندارد هستند) هر کدام 17 لیتر ظرفیت داشته و می توانند تا 3 کیلوگرم بار حمل کنند. محفظه‌های کناری در برابر نفوذ آب مقاوم بوده و از بالا باز می‌شوند.

ورسیس ایکس 249

گاردهای لوله‌ای انجین (که در Tourer جزو لوازم استاندارد هستند) کمک می‌کنند تا در صورت افتادن موتورسیکلت، از انجین و فلاپ‌های کناری محافظت شود، در عین حال که به جلوه خشن و ماجراجویانه موتورسیکلت می افزایند.

ورسیس ایکس 249

محافظ‌های دست (که در Tourer جزو لوازم استاندارد هستند) از دست‌های موتورسوار در مقابل وزش باد محافظت کرده و آنها را گرم نگه می دارند، در عین حال که جزئی از ظاهر ماجراجویانه موتورسیکلت نیز هستند.

ورسیس ایکس 249

چراغ‌های مه‌شکن LED برند PIAA (که در Tourer جزو لوازم استاندارد هستند) با عدسی‌های 84 میلیمتری خود دید در شب را تقویت می‌کنند. مصرف برق هر یک از چراغ‌ها فقط 8 وات است. این چراغ‌ها متصل به محافظ‌های انجین می‌باشند.

ورسیس ایکس 249

پلاگ برق (که در Tourer جزو لوازم استاندارد است) یک توان خروجی 15 واتی برای لوازم جانبی برقی کوچک فراهم می‌آورد (در صورتی که چراغ‌های مه‌شکن روشن نباشند، توان خروجی آن به 30 وات می‌رسد).

ورسیس ایکس 249

وجود یک جک میانی (که در Tourer جزو لوازم استاندارد است) باعث می‌شود که انجام کارهای تعمیراتی آسانتر شود و در مواقعی که موتورسیکلت در حالت پارک است و بار سنگینی بر روی آن است، بیشتر می‌توان به حفظ تعادل آن اطمینان کرد.

ورسیس ایکس 249

ارگونومی و استایل

طراحی باریک باک 17 لیتری، باعث باریک‌تر شدن زین شده است و بالاتنه راکب نیز هنگام سواری به حالت قائم می‌باشد. مضاف بر اینها، زین ارتفاع نسبتا کمی دارد و این، سواری را برای راکبینی با جثه‌ها و قدهای مختلف راحت کرده است.

ورسیس ایکس 249

زین دوتایی بزرگ، که مشابه با زین Versys 650 است، راحتی فوق‌العاده‌ای برای راکب و ترک‌نشین فراهم می آورد. زین عقب عریض است و دستگیره‌هایی هم برای ترک‌نشین دارد.عرض زیاد دسته فرمان، کنترل موتورسیکلت را آسانتر ساخته است. گستردگی زیاد زاویه فرمان (40 درجه در هر طرف) فرمان‌پذیری در سرعت‌های پایین را تسهیل می‌کند. دسته فرمان، تکیه‌گاهی لاستیکی دارد که لرزش‌های آن را به حداقل می رساند.
وجود چهار قلاب در باربند عقب باعث تقویت کاربرد سفری Versys-X شده است. شکل قلاب‌ها چنان طراحی شده است که هم مناسب استفاده با طناب باشد و هم ریسمان‌های لاستیکی قلاب‌دار. یک محفظه نگهداری در زیر زین وجود دارد که اشیاء کوچک را می توان در آن جای داد.
فلاپ حائل جلو طویل که در ارتفاع کمی قرار دارد، به جلوه خشن و اسپرت موتورسیکلت افزوده است و در عین حال فاصله آن تا سطح زمین آنقدر زیاد است که مانع از چسبیدن گل و لای راه به آن شود. یک فلاپ حائل داخلی، که با محافظ زنجیر یکی شده است، از میزان آب و گلی که از چرخ عقب به موتورسیکلت پاشیده می‌شود کاسته و به تمیز نگه داشتن قسمت داخلی فلاپ دُم کمک می‌کند.

ورسیس ایکس 249

فلاپ حائل بزرگ عقب از میزان پاشش آب و گل و لای کم کرده و در عین حال ظاهر ماجراجویانه موتورسیکلت را تقویت می‌کند.

ورسیس ایکس 249

کویرموتور؛ نماینده رسمی کاواساکی (کاوازاکی) ژاپن در ایران