kawasaki Ninja 249 SE

زمانی که موتورسیکلت Ninja 250R در سال 2008 معرفی شد، حرفه‌ای ترین بایکرهای دنیا با بیان تجارب خود از سواری لذت بخش خود، این مدل انقلابی را به دنیا معرفی کردند. با گذشت 10 سال از این تولد خوشایند، این مدل به الگویی برای شرکت‌های رقیب تبدیل شده است. موتورنینجا 249 SE (که در بازارهای جهانی با نام نینجا 250 SE شناخته می شود) ، سبکی جدید با قدرت هندلینگ و فرمانپذیری بسیار بالا نسبت به محصولات ما قبل خود را معرفی نمود. اکنون در مدل 2018 شاهد تغییراتی اساسی نسبت به نسل قبل این کلاس می‌باشیم که از جمله می‌توان به شاسی محکم و سبکتر، تغییرات جدید در انجین موتورسیکلت، توان بالاتر و وزن نهایی سبکتر، فلاپ‌های جذابتر، صفحه کیلومتر با طراحی کاملا جدید، و سبکی نو در چراغ‌ها اشاره نمود. این تغییرات، تجربۀ خوشایندتری به موتورسوار هدیه می‌دهد و این مدل را به برترین محصول کلاس 250 سی سی در سال 2018 تبدیل می‌کند.

ninja se

  • طراحی بدنۀ جدید، سبکتر، چالاکتر
  • بهینه سازی انجین
  • سبکی نو در چراغ ها
  • توان بالاتر نسبت به نسل قبل

رنگبندی

نینجا کاواساکی

مقایسه دو نسل / 2017

نینجا کاواساکی

مقایسه دو نسل / 2018

نینجا کاواساکی

نینجا کاواساکی

انجین

طراحی کاملا جدید

طراحی کاملا جدید انجین موتورسیکلت، موجب بهینه سازی بسیار بهتر از نظر اندازه، وزن و کارایی شده است. طراحی بی عیب و نقص، حذف آیتم های غیر ضروری و نوساماندهی نمای انجین، موجب کاهش قابل توجه وزن موتورسیکلت، فشردگی بیشتر و نیاز به حداقل لوله بندی در سیستم خنک کنندگی شده است.

طراحی فشرده

با انتقال زنجیر بادامک به بیرون انجین و انتقال مجموعه کاهش دنده اولیه به داخل، ارتفاع انجین کمتر شده و حجم انجین به جلو منتقل شده و همچنین قسمت عقب انجین جمع تر شده است . مرکز ثقل سیلندر رو به جلو منتقل شده و با زاویه 20 درجه به سمت پایین متمایل شده است. در ضمن، این نوع طراحی موجب کاهش ارتفاع نهایی انجین شده است .بازبینی در طراحی محفظه روغن موتورسیکلت، مسیر لوله اگزوز را مستقیم تر کرده و باعث کاهش وزن شده است. بازبینی کامل طراحی سیستم خنک کننده محفظه گرمایی (thermo case) سیستم خنک کننده برداشته شده است. همچنین، موقعیت بهتر درپوش رادیاتور موتورسیکلت، قرار گرفتن ترموستات در سمت چپ سر سیلندر و پمپ آب در سمت راست جلوی انجین از تفاوت های این مدل با نسل قبل می باشد.

فشرده تر / سبک تر

  • تغییرات بسیاری منجر به کاهش وزن انجین در نسل جدید Ninja 250 شده است، از جمله:
  • دریچه گاز ثانویه برداشته شده و ساختار بدنه گاز کاملا تغییر کرده است.
  • مسیردهی ساده تر سیستم خنک کننده و نیاز کمتر به آب رادیاتور
  • حجم کمتر محفظۀ روغن انجین
  • کلاچ فشرده تر و با عملکرد بهتر
  • دیواره های لاغرتر برای سیستم اگزوز
  • لوله اتصال سر اگزوز برداشته شده و یا کوتاهتر شده است.
  • جرم سبکتر لنگ و شبکه های بازبینی شدۀ میل لنگ
  • میل بادامک های آهنگری شده (فورج)
  • چرخ دنده ها نیز از نظر انداره و حجم بهینه تر شده اند.

نینجا کاواساکی

موتورسیکلت نینجا 250 SE مدل 2018 با انجین کاملا جدید دو سیلندر با حجم انجین 250 سانتیمتر مکعب، به دلیل بهبودهای فراوان در ساختار انجین، نسبت به نسل قبل دارای توان بالاتری است و توان نهایی تا 5 کیلووات افزایش داشته است. (بر اساس آزمایش در شرایط استاندارد)

نینجا کاواساکی

انجین دوسیلندر با توان و راندمان بالاتر

موتورسیکلت نینجا 250 SE مدل 2018 با انجین کاملا جدید دوسیلندر با حجم انجین 250 سانتیمتر مکعب، به دلیل بهبودهای فراوان در ساختار انجین، نسبت به نسل قبل دارای توان بالاتری است، به گونه ای که توان نهایی این موتور 5 کیلووات افزایش داشته است. (بر اساس آزمایش در شرایط استاندارد). این عملکرد و راندمان بالا می تواند به طور قابل ملاحظه ای به دلیل ویژگی موسوم به Down Draft (حرکت به سمت پایین هوا در هنگام مکش) باشد. این ویژگی با به کارگیری محفظه فیلتر هوای بزرگتر، مقدار هوای ورودی را دو چندان می نماید.

نینجا کاواساکی

طراحی جدید و کارآمدتر جایگاه قطعات

در موتور نینجا 250 SE، قطر بیشتر لوله های سر اگزوز (از 25.4 میلی متر به 31.8 میلی متر) در تمام دور موتورها راندمان نهایی را بهتر کرده است. همچنین، لوله اتصال کوتاهتری که سر اگزوزها را به هم متصل کرده، وزن را کاهش داده است.

نینجا کاواساکی

فناوری خلاقانه شرکت کاواساکی، همانند کاور جدید فن رادیاتور که در پشت رادیاتور قرار گرفته، با استفاده از حفره های موجود در فلاپ، هوای گرم را به اطراف منتقل نموده و از بایکر دور می نماید و باعث می شود سرنشین موتورسیکلت در مواقع ترافیک سنگین گرمای کمتری را احساس کند. هدایت دوباره هوا کمک می کند تا قسمت هایی مثل باک بنزین موتور، تنه و دیگر قسمت ها که با راننده در تماس هستند خنک تر شده و راحتی راننده را به دنبال داشته باشد (حق اختراع این نوع طراحی جدید، کاملا به شرکت کاواساکی تعلق دارد). سیستم جدید مدیریت گرما با استفاده از آنالیز CFD استفاده می کند و متفاوت با نسخه های ما قبل خود، نیاز ندارد تا هیچ قطعه ای (کاورها، صفحه های لاستیکی و غیره) جریان هوا بیرون را به داخل محفظه انجین هدایت نماید.

محفظه فیلتر هوا که در نسل قبل این موتورسیکلت حجمی معادل 4.7 لیتر داشت، اکنون دارای حجمی معادل 5.8 می باشد و تا جای ممکن بلندتر در نظر گرفته شده تا فرایند مکش از کارایی بالاتری برخوردار شود. تجدید نظر در سختناکی قسمت فوقانی محفظه فیلتر هوا موجب برطرف شدن نویزهای ناخواسته شده به صورتی که باعث می شود موتوسوار به وضوح صدای تنفس انجین را در زمان شتابگیری بشنود..

نینجا کاواساکی

قیف های چپ و راست مکش، ارتفاع متفاوتی دارند؛ این امر منجر شده تا با تنظیم گشتاور، واکنش انجین نرم و روان و بی تکان شود. سوپاپ های بزرگ گاز (از 28 به 32 برای نینجا 250 SE تغییر یافته) به جریان هوای بیشتری کمک می نماید که منجر به دور موتور قویتر می گردد. دریچه های گاز بیضی شکلند و اجازه می دهند تا در وضعیت بسته به شکل زاویه دار قرار بگیرند. این امر منجر به واکنش سریعتر گاز می گردد چرا که دریچه های گاز، سریعتر از حالت بدون زاویه باز می شوند. بدلیل قابلیت پاشش مدرن بنزین (انژکتور) و تجارب شرکت کاواساکی در خصوص تنظیم انژکتور بنزین، دریچه های ثانویۀ گاز که در نسل های قبل نینجا 250 استفاده می شد، در نسل جدید حذف شده اند. این تغییر طراحی به کاهش وزن موتورسیکلت نیز کمک نموده است. استفاده از انژکتورهایی که اندازۀ بی نهایت کوچکی دارند و تنها 65 میکرومتر می باشند و به ظریف ترین شکل ممکن سوخت را پودر نموده و پاشش را انجام می‌دهند، راندمان احتراق را بالا برده است.

انژکتورها در نزدیکی پورت های مکش قرار گرفته اند تا بتوانند بنزین را مستقیما به داخل محفظه احتراق پاشش کنند و منجر به راندمان بالای احتراق و واکنش خطی گاز شوند. کویل های جرقه از نوع میله ای (stick-type) با وزن بسیار پایین محصول شرکت DENSO تداخلات برقی را به حداقل رسانده اند. شمع های بلند با آوانس مناسب، عملکرد جرقه زنی را بالا برده اند. این شمع ها، برای خنک کاری کارآمد تر، تماس بیشتری با پوشش های خنک کننده دارند. نینجا 250 SE دارای پایه شمع های ایریدیومی است که موجب می شود توزیع توان در دورموتورهای بسیار پایین به شکلی عالی انجام شود و سرنشین موتور، این توزیع توان را کاملا به شکلی روان و نرم احساس نماید. قطر سوپاپ های مکش و دود به گونه ای انتخاب شده است که به کارایی بهتر در دورهای بالاتر کمک می نماید. اندازه قطر سوپاپ های مکش و دود به ترتیب 23 و 20 میلیمتر می باشد.

استفاده از میل لنگ های آهنگری شده (فورج) که معمولا در انواع موتورسنگین استفاده می شوند منجر به کاهش وزنی باندازه 200 گرم شده است. تاج پیستون پخ تر موجب افزایش نسبت تراکم تا 11.6:1 شده است. پیستون ها در طراحی جدید، سبک تر شده اند و در این طراحی، ژیگلورهای روغن قسمت زیرین پیستون ها را خنک می کنند. سیلندر آلومینیومی ریخته گری شده دارای طراحی پهنۀ باز (Open Deck) بوده که منجر به پراکنش گرمایی عالی شده و وزن انجین موتورسیکلت را کاهش داده است.سیلندر ها از نوع بدون بوش می باشند و دیواره های داخلی آنها آبکاری شده است. این نوع از سیلندرها تا پیش از این در محصولات کلاس سوپر اسپورت مانند نینجا ZX-10R و ZX-6R استفاده می شده است. جرم سبک فلایویل (که برای نینجا 250 تا 20 درصد سبک تر شده است) موجب چرخیدن سریعتر و پاسخدهی بهتر شده است. این امر نیز به کاهش وزن نهایی انجین منجر شده است. شفت تعادل کاملا تراشکاری شده و لرزش کمتر انجین را به همراه دارد که موجب راهبری راحتتر موتورسیکلت می شود. سختناکی بیشتر بین سر سیلندر و کارتر و فواصل عریض تر رزوه های پیچ سر سیلندر منجر به لرزش کمتر انجین می شود.

کلاچ لغزشی – کمکی

کلاچ لغزشی و کمکی بر اساس بازخوردهایی که از فعالیت های مسابقه ای به دست آمده بوده بود طراحی گردید. این نوع کلاچ که معمولا در موتورسیکلت های سنگین و گرانقیمت استفاده می شود، در نسل فعلی و نسل قبل Ninja 250 استفاده می شود، اما در نسل جدید از بهبودهای مختلفی برخوردار شده است. این نوع کلاچ، از دو زبانه استفاده می نماید؛ زبانۀ لغزنده و کمکی که دارای کارکردهایی است که در کلاچ استاندارد وجود ندارد. وقتی انجین با دور آرام معمولی کار می کند، زبانۀ کمکی به عنوان مکانیزم خود مهار فعال شده و هاب کلاچ و صفحه فعال را همزمان کشیده تا صفحات کلاچ بروی هم فشرده شوند. این عملکرد باعث می شود تا کل بار فنر کلاچ کاهش یافته و با نرم شدن کتی کلاچ، عمل کلاچ گیری راحت تر انجام گردد.

نینجا کاواساکی

شاسی نینجا 250 SE به صورت مشبک و با شباهت به شاسی نینجا H2 طراحی شده است. شاسی جدید ویژگی استایل SUPER SPORT را داشته و دارای دوشاخ عقب بلند و فاصله محوری آن کوتاه است؛ این طراحی با زاویه تند کستر تکمیل شده و هدایت و کنترل موتور سیکلت را طبیعی تر و راحتتر می نماید. این شاسی جدید بر مبنای تحلیل داینامیک پیشرفتۀ شرکت کاواساکی برای سختی مواد طراحی و تولید شده است تا محصولی با حداکثر سختی در کنار حداقل وزن را عرضه نماید. همچنین، نوع اتصال شاسی به انجین نیز بسیار مقاوم تر شده است. طراحی جدید انجین و شاسی موجب کاهش وزنی در حدود 8 کیلوگرم در مقایسه با نسل این موتور قبل شده است، که تقریبا مطابق با مدل تک سیلندر این کلاس می باشد. این کاهش وزن فوق العاده، منجر به هندلینگ راحت و مانور آسان شده است.

مهمترین تغییراتی که وزن شاسی را کاهش داده است عبارتند از:

  • فاصله محوری کمتر
  • لوله های فوقانی دوشاخ عقب
  • طراحی باریکتر زین
  • کرپی فرمان سبکتر با مواد کمتر
  • حذف بست فلاپ جلو
  • باک بنزین کم حجم تر
  • طراحی جدید چرخ ها
  • وجود قطعات کمتر در سیستم گرمایش جدید (کاورها، صفحه های لاستیکی و غیره)
  • اصلاح موقعیت میل محور چرخ عقب و ایجاد حالت اسپرت بیشتر

سیستم تعلیق

صفحه اتصال دو شاخ عقب

شاسی موتورسیکلت نینجای جدید 250 SE همانند نینجا H2 دارای صفحه اتصال دوشاخ عقب است. دوشاخ عقب با کمک این صفحه که از جنس آلومینیوم و به شیوۀ die cast می باشد، به قسمت عقب انجین پیچ شده و باعث پایداری بیشتر و کمک به حذف اتصالات سنگین شاسی به منظور کاهش وزن می شود.میل محور دوشاخ عقب موتورسیکلت، از این صفحه عبور می کند و به دوشاخ عقب اجازه می دهد به صورت مستقیم اتصال خود را با انجین برقرار و به ثبات بیشتر انجین کمک نماید. باوجود این صفحۀ اتصال، دیگر نیازی به قطعات و اتصالات مختلف برای ایجاد پایداری انجین نیست و با حذف این قطعات، وزن کل مجموعه کاهش می یابد.

دوشاخ جلو با استحکام بیشتر

دوشاخ جلو موتورسیکلت از نوع تلسکوپی، با استحکام بسیار بالا و با قطر 41 میلی متر، عملکرد بهتری در تعلیق جلو ارایه می دهد.در سیستم تعلیق عقب، قابلیت تنظیم کشش اولیه 5 حالته به سرنشین این امکان را می دهد تا ارتفاع و سختی فنرها را با توجه نسبت به وزن خود و یا هنگام پیمایش دو نفره، تنظیم نماید.

نینجا کاواساکی

چرخ ها و ترمزهای موتورسیکلت

بزرگترین دیسک ترمز در کلاس 250

دیسک جلو موتور نینجا 250 SE از نوع نیمه شناور در مدل 2018 به اندازۀ 310 میلی متر یعنی دقیقا به اندازۀ موتور نینجا ZX-14R رسیده و قدرت ترمزگیری فوق العاده بالایی به این محصول داده است. این دیسک، بوسیله کالیپر دو پیستونه مهار می شود. ابعاد بزرگتر قطعات سیستم ترمز و نوع مواد سازنده آن، مجموعه ای را بوجود آورده که با اشاره ای موتورسیکلت را متوقف می نماید. در چرخ عقب، از دیسک 220 میلی متری با کالیپر دو پیستونه استفاده می شود. قطر این پیستون ها نسبت به نسل قبل اندکی بزرگتر شده است.

نینجا250

چرخ های سبک تر

چرخ های 5 پره ستاره ای با طراحی زیبا و مطابق با چرخ های موتور نینجا 650 خود نمایی می کنند. این نوع طراحی که از مقاومت بهتر و وزن سبک تر سود می برد، از تکنولوژی MOTO GP الهام گرفته و به هندلینگ بهتر کمک می کند.

چراغ های جلو و عقب / طراحی تهاجمی

شاید اولین تفاوت ظاهری نینجا 250 SE مدل 2018 با مدل سال های قبل برای بیننده، تغییر چراغ جلو باشد. مدل جدید از یک جفت چراغ LED با نورانیت بالاتر که ظاهری تهاجمی و چالاکتر به موتورسیکلت می دهد استفاده می کند. این چراغ ها دارای چراغ موقعیت – چراغ پوزیشن – نیز هستند. چراغ LED عقب در مدل جدید از چراغ عقب موتور ZX-10R مدل 2016 الهام گرفته و جلوه ای بسیار زیباتر پیدا نموده است.

نینجا کاواساکی

صفحه کیلومتر از نوع کلاس 650

نینجا 250 SE مدل 2018 ، از همان صفحه سنجشگر نینجا 650 استفاده می کند. صفحه سنجشگری که حس عالی یک اتاق فرمان مدرن را به سرنشین القاء می کند. این صفحه سنجشگر پیشرفته دارای مسافت سنج آنالوگی است که در یک طرف آن چراغ های خطر و نشانگر وضعیت دنده و در طرف دیگر صفحه LCD چند منظوره است. نشانگر وضعیت دنده دقت و اطمینان در تعویض دنده را بالا برده است و در عین حال جلوه ای اسپرت به موتورسیکلت نینجا 250 بخشیده است. صفحه LCD دارای ویژگی صفحه نمایش سیاه و سفید است که به ظاهر مدرن و ورزشی مجموعه صفحه سنجشگر می افزاید. مهمترین ویژگی های صفحه سنجشگرهای جدید : مسافت سنج، مسافرت سنج دوگانه، پیمایش باقیمانده، مصرف بنزین فعلی و میانگین مصرف بنزین، دمای آب رادیاتور، نشانگر پیمایش بهینه و نشانگر ساعت می باشد . نشانگر پیمایش بهینه در صفحه نمایشگر LCD موتورسیکلت ظاهر شده و به معنی مصرف بنزین در حالت مطلوب است. توجه به شرایطی که منتج به ظاهر شدن علایم هشدار یا اطلاعاتی می شود، به راکب کمک کرده تا راندمان بنزین را به حداکثر برسانند.

نینجا کاواساکی

ارگونومی جذابتر / مهمترین تغییرات ارگونومی نسبت به نسل قبل

  • دستگیره های باریکتر و افزایش زاویه اسپرت
  • باک بنزین 14 لیتر با طراحی کوچکتر
  • دوبرابر شدن ضخامت بالشتک زین
  • کاهش ارتفاع زین به 785 میلیمتر
  • دسترسی راحتتر به باتری از طریق زین جلو
  • موقعیت بهتر جاپایی ها
  • تغییر در طراحی فلاپ ها با ظاهر اسپرت تر و تهاجمی تر با الهام از نینجا H2 و نینجا ZX-10R

نینجا کاواساکی

تنوع گستردۀ لوازم جانبی

  • شیشه بزرگ جلو دودی/ سفی
  • پلاگبرق و شارژر DC
  • زین (ERGO-FIT ) با 30 میلیمتر ارتفاع بیشتر
  • کیف بر روی باک بنزین پد باک بنزین
  • صفحه رادیاتور محافظ تنه
  • نوار دور قفل U-LOCK

نینجا کاواساکی

کویرموتور؛ نماینده رسمی کاواساکی (کاوازاکی) ژاپن در ایران