Kawasaki Ninja Z 249N

نیکد کاواساکی

موتورسیکلت نیکد کاواساکی که در جهان با نام Z 250 شناخته می شود در مدل 2019 در ایران با نام Z 250N به ثبت رسیده است. محصول مدل 2019 نسبت به نسل قبل از بهبودهای کیفی و ظاهری قابل توجهی برخوردار شده است.

Z 250N که مشابه با Ninja 400/250 سال 2018 ساخته شده، همچون همتای نینجای خود از عملکردی به مراتب بهتر برخوردار گشته است. تنظیمات انجین و بدنه هر دو چنان بهینه‌سازی شده است که مناسب یک پکیج سوپرنیکد باشد. موتورسیکلت Z 250N در مقایسه با Z 300 فرمان‌پذیری نرم‌تری داشته و در دور پایین موتور قدرت بیشتری دارد، و این ترکیبی ایده‌آل برای یک سواری خیابانی چابک و مفرح می‌باشد.

در Z 250 ، استایل تیزگوشه و تهاجمی مدل Z 650 با طراحی حجیم Z 300 ترکیب گردیده است و ماحصل این ترکیب، یک استایل تهاجمی، چابک، و مردانه است. فرقی ندارد که مشغول سواری در جنگل آهن و سیمان باشید یا موتورسیکلت را در گوشه‌ای پارک کرده‌ باشید، در هر حال سرها بی‌اختیار به جانب این سوپرنیکد قدرتمند می‌چرخند.

  • طراحی بدنۀ جدید، سبکتر، چالاکتر
  • بهینه سازی انجین
  • سبکی نو در چراغ ها
  • توان بالاتر نسبت به نسل قبل

z249n نینجا

طراحی کاملا جدید انجین موجب بهینه سازی بسیار بهتر از نظر اندازه، وزن و کارایی شده است . طراحی بی عیب و نقص، حذف آیتم های غیر ضروری و نوساماندهی نمای انجین، موجب کاهش قابل توجه وزن، فشردگی بیشتر و نیاز به حداقل لوله بندی در سیستم خنک کنندگی شده است.

طراحی فشرده

با انتقال زنجیر بادامک به بیرون انجین و انتقال مجموعه کاهش دنده اولیه به داخل، ارتفاع انجین کمتر شده و حجم انجین موتورسیکلت به جلو منتقل شده و همچنین قسمت عقب انجین جمع تر شده است . مرکز ثقل سیلندر رو به جلو منتقل شده و با زاویه 20 درجه به سمت پایین متمایل شده است. در ضمن، این نوع طراحی موجب کاهش ارتفاع نهایی انجین شده است .بازبینی در طراحی محفظه روغن، مسیر لوله اگزوز را مستقیم ترکرده و باعث کاهش وزن شده است .بازبینی کامل طراحی سیستم خنک کننده: محفظه گرمایی (thermo case) سیستم خنک کننده برداشته شده است. همچنین، موقعیت بهتر درپوش رادیاتور موتورسیکلت، قرار گرفتن ترموستات در سمت چپ سر سیلندر و پمپ آب در سمت راست جلوی انجین از تفاوت های این مدل با نسل قبل می باشد.

فشرده تر/ سبک تر

 نینجا زد 249n

تغییرات بسیاری منجر به کاهش وزن انجین در NZ 250 شده است، از جمله:

  • دریچه گاز ثانویه برداشته شده و ساختار بدنه گاز کاملا تغییر کرده است .
  • مسیردهی ساده تر سیستم خنک کننده و نیاز کمتر به آب رادیاتور
  • حجم کمتر محفظۀ روغن انجین
  • کلاچ فشرده تر و با عملکرد بهتر
  • دیواره های لاغرتر برای سیستم اگزوز موتورسیکلت
  • لوله اتصال سر اگزوز برداشته شده و یا کوتاهتر شده است .
  • جرم سبکتر لنگ و شبکه های بازبینی شدۀ میل لنگ
  • میل بادامک های آهنگری شده (forged)
  • چرخ دنده ها نیز از نظر انداره و حجم بهینه تر شده اند.

زد 249n

Z 250 Nموتور سیکلتمدل 2019 با انجین کاملا جدید دو سیلندر با حجم انجین 250 سانتیمتر مکعب، به دلیل بهبودهای فراوان در ساختار انجین، نسبت به نسل قبل دارای توان بالاتری است و توان نهایی تا 4.5 کیلووات افزایش داشته است. (بر اساس آزمایش در شرایط استاندارد (

زد 249n

این عملکرد و راندمان بالا می تواند به طور قابل ملاحظه ای به دلیل ویژگی موسوم به Down Draft (حرکت به سمت پایین هوا در هنگام مکش) باشد. این ویژگی با به کارگیری محفظه فیلتر هوای بزرگتر، مقدار هوای ورودی را دو چندان می نماید.

این راندمان افزایش یافته به همراه ویژگی‌هایی مانند تکان‌های بسیار کمتر در دور موتور و گشتاورهای پایین‌تر، موجب رضایت بیشتر سرنشین موتورسیکلت شده و کنترل گاز را برای راکبینی با هر میزان تجربه و تسلط آسانتر می‌کند.

زد 249n

طراحی جدید و کارآمدتر جایگاه قطعات

در موتور سیکلت Z 250، قطر بیشتر لوله های سر اگزوز ( از 25.4 میلی متر به 31.8 میلی متر) در تمام دور موتورها راندمان نهایی را بهتر کرده است. همچنین، لوله اتصال کوتاهتری که سر اگزوزها را به هم متصل کرده، وزن را کاهش داده است.

فن آوری خلاقانه شرکت کاواساکی، همانند کاور جدید فن رادیاتور که در پشت رادیاتور موتورسیکلت قرار گرفته، با استفاده از حفره های موجود در فلاپ، هوای گرم را به اطراف منتقل نموده و از بایکر دور می نماید و باعث می شود سرنشین در مواقع ترافیک سنگین گرمای کمتری را احساس کند. هدایت دوباره هوا کمک می کند تا قسمت هایی مثل باک بنزین موتور، تنه و دیگر قسمت ها که با راننده در تماس هستند خنک تر شده و راحتی راننده را به دنبال داشته باشد حق اختراع این نوع طراحی جدید، کاملا به شرکت کاواساکی تعلق دارد.

سیستم جدید مدیریت گرمااز آنالیز CFD استفاده می کند و برخلاف نسخه های ما قبل خود، نیاز ندارد تا هیچ قطعه ای (کاورها، صفحه های لاستیکی و غیره) جریان هوا را به داخل محفظه انجین هدایت نماید.

z249n

محفظه فیلتر هوا که در نسل قبل حجمی معادل 4.7 لیتر داشت، اکنون دارای حجمی معادل 5.8 می باشد و تا جای ممکن بلندتر در نظر گرفته شده تا فرایند مکش از کارایی بالاتری برخوردار شود. تجدید نظر در سختناکی قسمت فوقانی محفظه فیلتر هوا موجب برطرف شدن نویزهای ناخواسته شده به صورتی که باعث می شود سرنشین موتورسیکلت به وضوح صدای تنفس انجین را در زمان شتابگیری بشنود.

قیف های چپ و راست مکش، ارتفاع متفاوتی دارند؛ این امر منجر شده تا با تنظیم گشتاور، واکنش انجین نرم و روان و بی تکان شود. سوپاپ های بزرگ گاز (از 28 به 32 برای NZ 250 تغییر یافته) به جریان هوای بیشتری کمک می نماید که منجر به دور موتور قویتر می گردد. دریچه های گاز بیضی گونه اند و اجازه می دهند تا در وضعیت بسته به شکل زاویه دار قرار بگیرند. این امر منجر به واکنش سریعتر گاز می گردد چرا که دریچه های گاز، سریعتر از حالت بدون زاویه باز می شوند. بدلیل قابلیت پاشش مدرن بنزین (انژکتور) و تجارب شرکت کاواساکی در خصوص تنظیم انژکتور بنزین موتور، دریچه های ثانویۀ گاز که در نسل های قبل Z 250N استفاده می شد، در نسل جدید حذف شده اند. این تغییر طراحی به کاهش وزن نیز کمک نموده است. استفاده از انژکتورهایی که اندازۀ بی نهایت کوچکی دارند و تنها 65 میکرومتر می باشند و به ظریف ترین شکل ممکن سوخت را پودر نموده و پاشش را انجام می‌دهند، راندمان احتراق را بالا برده است.

انژکتور ها در نزدیکی پورت های مکش قرار گرفته اند تا بتوانند بنزین را مستقیما به داخل محفظه احتراق پاشش کنند و منجر به راندمان بالای احتراق و واکنش خطی گاز شوند.. کویل های جرقه از نوع میله ای (stick-type) با وزن بسیار پایین محصول شرکت DENSO تداخلات برقی را به حداقل رسانده اند.. شمع های بلند با آوانس مناسب، عملکرد جرقه زنی را بالا برده اند. این شمع ها، برای خنک کاری کارآمد تر، تماس بیشتری با پوشش های خنک کننده دارند. موتورسیکلت NZ 250 دارای پایه شمع های ایریدیومی است که موجب می شود توزیع توان در دور موتورهای بسیار پایین به شکلی عالی انجام شود و راکب، این توزیع توان را کاملا به شکلی روان و نرم احساس نماید. قطر سوپاپ های مکش و دود به گونه ای انتخاب شده است که به کارایی بهتر در دورهای بالاتر کمک می نماید. اندازه قطر سوپاپ های مکش و دود به ترتیب 23 و 20 میلیمتر می باشد.

استفاده از میل لنگ های آهنگری شده (فورج) که معمولا در انواع موتورسنگین استفاده می شوند منجر به کاهش وزنی باندازه 200 گرم شده است. تاج پیستون پخ تر موجب افزایش نسبت تراکم تا 11.6:1 شده است. پیستون ها در طراحی جدید، سبک تر شده اند و در این طراحی، ژیگلورهای روغن قسمت زیرین پیستون ها را خنک می کنند. سیلندر آلومینیومی ریخته گری شده دارای طراحی پهنۀ باز (Open Deck) بوده که منجر به پراکنش گرمایی عالی شده و وزن انجین را کاهش داده است. سیلندر ها از نوع بدون بوش می باشند و دیواره های داخلی آنها آبکاری شده است. این نوع از سیلندرها تا پیش از این در محصولات کلاس سوپر اسپرت نینجا و Z 1000 و Z 900 استفاده می شده است. وزن کم فلایویل (که برای 9NZ 24 تا 20 درصد سبک تر شده است) موجب چرخیدن سریعتر و پاسخدهی بهتر شده است. این امر نیز به کاهش وزن نهایی انجین منجر شده است. شفت تعادل کاملا تراشکاری شده و لرزش کمتر انجین را به همراه دارد که موجب راهبری راحت‌تر موتورسیکلت می شود. سختناکی بیشتر بین سر سیلندر و کارتر و فواصل عریض تر رزوه های پیچ سر سیلندر منجر به لرزش کمتر انجین می شود.

کلاچ لغزشی – کمکی

z 249n

کلاچ لغزشی و کمکی بر اساس بازخوردهایی که از فعالیت های مسابقه ای به دست آمده بوده بود طراحی گردید. این نوع کلاچ که معمولا در موتورسیکلت های سنگین و گرانقیمت استفاده می شود، در نسل فعلی و نسل قبل موتور Z 250N استفاده می شود، اما در نسل جدید از بهبودهای مختلفی برخوردار شده است.. این نوع کلاچ از دو زبانه استفاده می نماید؛ زبانۀ لغزنده و کمکی که دارای کارکردهایی است که در کلاچ استاندارد وجود ندارد. وقتی انجین با دور آرام معمولی کار می کند، زبانۀ کمکی به عنوان مکانیزم خود مهار فعال شده و هاب کلاچ و صفحه فعال را همزمان کشیده تا صفحات کلاچ بروی هم فشرده شوند. این عملکرد باعث می شود تا کل بار فنر کلاچ کاهش یافته و با نرم شدن کتی کلاچ، عمل کلاچ گیری راحتتر انجام گردد

در حالت دنده معکوس و یا دنده معکوس‌های اتفاقی که اصطلاحا ترمز انجین زیادی به وجود می‌آید، زبانه لغزشی درگیر شده و هاب کلاچ را فشار داده و صفحه فعال را جدا می‌کند. این حالت، فشار وارده بر صفحات کلاچ را کم کرده و موجب کاهش یا خنثی شدن گشتاور برگشتی به چرخ عقب موتورسیکلت می‌شود. این مزیت بسیار مهم، به ویژه در سرپیچ‌های تند که همراه با دنده معکوس اعمال می‌شود به پایداری بسیار زیاد موتورسیکلت کمک نموده و از زمین خوردن احتمالی جلوگیری می‌کند.

کلاچ لغزشی و کمکی در نسل جدید فشرده‌تر شده است (139 میلی‌متر به 125 میلی‌متر) که از صفحاتی با سختناکی کمتر استفاده می‌کند و فشردن کتی کلاچ توسط سرنشین موتورسیکلت تا 20 درصد راحت‌تر انجام می‌شود.

در مدل 2019، ضرایب دنده نزدیک‌تر شده‌اند که این ویژگی باعث شده تا تعویض دنده با نرمی بیشتری صورت گرفته و با راحتی بیشتری از دنده‌های پایین به بالا انجام شود.

شاسی

z 249n

شاسی موتورسیکلت Z 250N به صورت مشبک و با شباهت به شاسی موتورسیکلت نینجا H2 طراحی شده است. شاسی جدید ویژگی استایل SUPER SPORT را داشته و دارای دوشاخ عقب بلند و فاصله محوری آن کوتاه است؛ این طراحی با زاویه تند کستر تکمیل شده و هدایت و کنترل موتور سیکلت را طبیعی تر و راحت‌تر می نماید. این شاسی جدید بر مبنای تحلیل داینامیک پیشرفتۀ شرکت کاواساکی برای سختی مواد طراحی و تولید شده است تا محصولی با حداکثر سختی در کنار حداقل وزن را عرضه نماید. همچنین، نوع اتصال شاسی به انجین نیز بسیار مقاوم تر شده است. طراحی جدید انجین و شاسی موتورسیکلت موجب کاهش وزنی در حدود 5 کیلوگرم در مقایسه با نسل قبل شده است، که تقریبا مطابق با مدل تک سیلندر این کلاس می باشد. این کاهش وزن فوق العاده، منجر به هندلینگ راحت و مانور آسان شده است.

مهمترین تغییراتی که وزن شاسی را کاهش داده است عبارتند از:

  • فاصله محوری کمتر
  • لوله های فوقانی دوشاخ عقب
  • طراحی باریکتر زین
  • کرپی فرمان سبکتر با مواد کمتر
  • حذف بست فلاپ جلو
  • باک بنزین کم حجم تر
  • طراحی جدید چرخ ها
  • وجود قطعات کمتر در سیستم گرمایش جدید – کاورها، صفحه های لاستیکی و غیره
  • اصلاح موقعیت میل محور چرخ عقب و ایجاد حالت اسپرت بیشتر

سیستم تعلیق

صفحه اتصال دو شاخ عقب

z249 n

شاسی موتورسیکلت Z 250N همانند نینجا H2 دارای صفحه اتصال دوشاخ عقب است. دوشاخ عقب با کمک این صفحه که از جنس آلومینیوم و به شیوۀ die cast می باشد، به قسمت عقب انجین پیچ شده و باعث پایداری بیشتر و کمک به حذف اتصالات سنگین شاسی به منظور کاهش وزن میشود.میل محور دوشاخ عقب، از این صفحه عبور می کند و به دوشاخ عقب اجازه می دهد به صورت مستقیم اتصال خود را با انجین برقرار و به ثبات بیشتر انجین کمک نماید. باوجود این صفحۀ اتصال، دیگر نیازی به قطعات و اتصالات مختلف برای ایجاد پایداری انجین نیست و با حذف این قطعات، وزن کل مجموعه کاهش می یابد.

دوشاخ جلو با استحکام بیشتر

z 249n

دوشاخ جلو موتورسیکلت از نوع تلسکوپی، با استحکام بسیار بالا و با قطر 41 میلی متر، عملکرد بهتری در تعلیق جلو ارایه می دهد.در سیستم تعلیق عقب، قابلیت تنظیم کشش اولیه 5 حالته به سرنشین این امکان را می دهد تا ارتفاع و سختی فنرها را با توجه نسبت به وزن خود و یا هنگام پیمایش دو نفره، تنظیم نماید.

چرخ ها و ترمزها

بزرگترین دیسک ترمز در کلاس 250

دیسک جلو موتور Z 250N از نوع نیمه شناور در مدل 2019 به اندازۀ 310 میلی متر یعنی دقیقا به اندازۀ Z 1000 رسیده و قدرت ترمزگیری فوق العاده بالایی به این محصول داده است. این دیسک، بوسیله کالیپر دو پیستونه مهار می شود. ابعاد بزرگتر قطعات سیستم ترمز و نوع مواد سازنده آن، مجموعه ای را بوجود آورده که با اشاره ای موتورسیکلت را متوقف می نماید. در چرخ عقب، از دیسک 220 میلی متری با کالیپر دو پیستونه استفاده می شود. قطر این پیستون ها نسبت به نسل قبل اندکی بزرگتر شده است. واحد کنترل سیستم ترمز ABS ، فشرده ترین و سبکترین واحد کنترل موجود در کلاس 250 سی سی است.

z249 n

آخرین نسل ترمز ABS

نینجا کاواساکی

چرخ های سبک تر

چرخ های 5 پره ستاره ای با طراحی زیبا و مطابق با چرخ های موتورسیکلت Z 650 خود نمایی می کنند. این نوع طراحی که از مقاومت بهتر و وزن سبک تر سود می برد، از تکنولوژی MOTO GP الهام گرفته و به هندلینگ بهتر کمک می کند.

z249n

چراغ های جلو و عقب / طراحی تهاجمی

چراغ جلوی LED برای موتورسیکلت Z 250N علاوه بر اینکه بخشی از استایل تهاجمی آن است، روشنایی بیشتری نیز فراهم می‌کند و گستره بزرگتری از مسیر را روشن می‌سازد.

چراغ‌های راهنمای جلو و عقب متناسب با استایل تهاجمی سری Z طراحی شده‌اند ضمن اینکه برای آنکه ظاهری باکیفیت داشته باشند از عدسی‌های شفاف در آنها استفاده شده است

z249 n

z249 n

صفحه سنجشگرهای فشرده چندمنظوره

z 249n

در موتورسیکلت Z 250N نیز همان صفحه سنجشگرهای متراکم Z 650 را داریم. در وسط سرعت‌سنج که به سبک آنالوگ می باشد یک نشانگر دنده است و در پایین آن هم یک صفحه نمایش LCD چندمنظوره وجود دارد که مجموعا چیدمانی خوش‌خوان را برای راکب فراهم می‌آورند.

نشانگر وضعیت دنده دقت و اطمینان در تعویض دنده را بالا برده و در عین حال تصویری اسپرت از Z 250N ارائه می دهد.

مهمترین ویژگی‌های این صفحه سنجشگرها، علاوه بر سرعت‌سنج دیجیتال و نشانگر وضعیت دنده، از این قرار می‌باشند: مسافت‌سنج، مسافت‌سنج دوگانه، تردد باقیمانده، مصرف بنزین فعلی و میانگین مصرف بنزین، دمای آب رادیاتور، نشانگر پیمایش بهینه و نشانگر ساعت.

ظاهر شدن نشانگر پیمایش بهینه در صفحه نمایشگر LCD به این معنا است که مصرف بنزین در حالت مطلوب است.

استایل سوگومی (Sugomi)

z249 n

در موتورسیکلت Z 250 ، استایل تیزگوشه و تهاجمی مدل Z 650 با طراحی حجیم Z 300 ترکیب گردیده است و ماحصل این ترکیب، یک استایل تهاجمی، چابک، و مردانه است. بدنه عضلانی‌طور و ورزشکارانه آن نشانی از بهبود عملکرد آن است و در عین حال حسی از سیالیت به بیننده منتقل می‌کند و چنان است که انگار بدنه بر فراز انجین معلق است. در موتور Z 250N نیز همچون سایر مدل‌های سری Z، از عناصر طراحی سوگومی استفاده شده است (یعنی قوز رو به جلوی راکب، ارتفاع پایین قسمت سر موتورسیکلت، و رو به بالا بودن قسمت دم آن) و این بیننده را فورا به یاد مدل‌های سوپرنیکد کاواساکی می اندازد.

مهمترین تغییرات ارگونومی نسبت به نسل قبل:

* دسته فرمان عریض‌تر
* باک بنزین 14 لیتر با طراحی کوچکتر
* بالشتک زین با حدود دو برابر ضخامت بیشتر
* کاهش ارتفاع زین به 785 میلی‌متر
* دسترسی راحت‌تر به باتری از طریق زین جلو
* موقعیت بهتر جاپایی‌ها
* تغییر در طراحی فلاپ‌ها با ظاهر اسپرت‌تر و تهاجمی‌تر

تنوع گسترده لوازم جانبی:

* شیشه بزرگ جلو (دودی/سفید)
* فلاپ زیرین دوقطعه‌ای
* زین ERGO-FIT (با 30 میلی‌متر ارتفاع بیشتر)
* کیف بر روی باک بنزین
* پد باک بنزین
* صفحه رادیاتور
* محافظ تنه
* نوار دور
* قفل U-LOCK


کویرموتور؛ نماینده رسمی کاواساکی (کاوازاکی) ژاپن در ایران