موتور هایبرید کاواساکی

Prius محصول تویوتا که در سال 1999 به بازار آمریکا عرضه شد نخستین خودروی هیبریدی-برقی‌ای بود که به تولید انبوه رسید. در 20 سالِ پس از آن، 5.4 میلیون خودرو هیبریدی-برقی به خیابان‌ها و جاده‌های آمریکا راه یافته‌اند. در مقایسه، فقط 1.4 میلیون خودروی تمام‌برقی از سال 2010 ، که سال معرفی این نوع از محصولات بود، فروش رفته است.

اما بازار موتورسیکلت چنین مسیری را پیش نگرفت. برندهایی چون Zero Motorcycles و Harley-Davidson یکراست سراغ سیستم‌‌های انتقال قدرت تمام-الکتریکی رفتند و تا کنون هیچ شرکت سازنده‌ای، همتای هیبریدی-برقی آنها را عرضه نکرده است. با این حال از ثبت اختراع‌های اخیر کاواساکی چنین پیدا است که Team Green (تیم سبز) این شرکت همچنان مشغول کار برای ساخت یک پلتفرم هیبریدی است، پلتفرمی که نقش یک راه‌حل موقت میانی را در مسیری که از سیستم‌های احتراق داخلی به سیستم‌های تمام-برقی می‌رسد، ایفاء می‌کند.

موتور هایبرید کاواساکی
یک مزیت دیگر فناوری هیبریدی کاواساکی، دور زدن مشکلات مرتبط با وزن و دامنه پیمایش است. مشکلاتی که در حال حاضر چالشی برای بازار محصولات تمام-برقی محسوب می‌شوند. برای تولید یک موتورسیکلت برقی با توان و دامنه پیمایش قابل قبول، به باتری‌ای با سلول‌های بزرگ نیاز است اما در یک مدل هیبریدی، یک باتری کوچک هم کفایت می‌کند چرا که همان را می‌توان با انرژی حاصل از انجین احتراق داخلی شارژ کرده و از دامنه پیمایش طولانی‌ای برخوردار شد.

موتور هایبرید کاواساکی

پتنت‌های جدید کاواساکی نویدبخش پیشرفت‌هایی هستند اما این برند هنوز از قصد خود برای ساخت یک نمونه اولیه هیبریدی-برقی چیزی نگفته است. باید منتظر اعلان کاواساکی بمانیم و ببینیم که آیا ماحصل این پروژه یک ایده است یا یک مدل تولیدی، اما همین که می‌شنویم “تیم سبز” در آینده نزدیک به سراغ فناوری‌های سبز می‌رود به قدر کافی هیجان‌انگیز است.

کویرموتور؛ نماینده رسمی کاواساکی (کاوازاکی) ژاپن در ایران