Ninja ZX-25R

Team Green به عنوان تیم طراحی کاواساکی برای اولین بار در نمایشگاه Tokyo Motor Show سال 2019 موتورسیکلتی عرضه کرد که حقیقتا نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند، Ninja ZX-25R.

کمتر کسی فکر می‌کرد که شایعات درباره این محصول در فضای مجازی حقیقت داشته باشد، اما خوشحالیم که در این مورد اشتباه کردیم!

فکر نمی‌کردیم چنین محصولی را به عمرمان ببینیم، اما دیدیم: یک موتورسیکلت اسپرت 250 سی‌سی 4 سیلندر که با یک حساب سرانگشتی می‌شود فهمید که قوی‌ترین موتورسیکلت 250 سی‌سی ای است که تا به حال در دنیای موتورسیکلت ساخته شده شده است.

این موتورسیکلت در شاسی فولادی خود یک انجین 4 سیلندر با آرایش خطی دارد.

موضوع واقعا جالب این است که کاواساکی ZX-25R مدل 2020 از مجموعه‌ای از امکانات برخوردار است که معمولا فقط برای موتورسیکلت‌های سنگین استفاده می‌شوند؛ از جمله دوشاخ جلوی SFF-BP (دوشاخ جلو با کارکرد مجزا و پیستون بزرگ) محصول شرکت Showa، ترمزهای شعاعی، و یک پکیج کامل از تجهیزات الکترونیک شامل کنترل اصطکاک چرخ با جاده (traction control)، چند حالت توان، و کوئیک شیفتر (quickshifter) برای تغییر لحظه‌ای دنده، بدون گرفتن کلاچ در دور موتور بالا.

کاواساکی Ninja ZX-25R – اکنون در بازار در اندونزی امکان فروش دارد و می‌توان امیدوار بود که به زودی در آمریکا و اروپا و بعضی کشورهای منتخب آسیایی نیز شاهد این موتورسیکلت اسپرت پرجوش و خروش 4 سیلندر و 4 زمانه باشیم.

البته این نخستین بار نیست که Green Team خرگوشی از کلاهش بیرون می‌آورد. در سال 1988 کاواساکی ZX-R 250 را عرضه کرد که یک بدنه آلومینیومی با شاسی دوقلو (twin-spar)، دوشاخ وارون، دو دیسک ترمز جلو 300 میلی‌متری ، و یک چرخ جلو بزرگ‌تر 110/70-17 و چرخ عقب 140/60-18 داشت که همگی از طبع اسپرت آن خبر می‌دادند. این محصول فقط در بازار ژاپن عرضه شد و حد بالای 18000 دور بر دقیقه برای دور موتور آن مقرر شده بود.

کاواساکی یک مدل تولید مخصوص (SP) هم ساخته بود که ZX-R 250R نام گرفت و دور موتورش به 20000 دور بر دقیقه می‌رسید.

اما این نینجای مدل 2020 هم درست مثل نینجای دوست‌داشتنی دهه 80 از یک انجین 249 سی‌سی 4 سیلندر با آرایش خطی، آب‌خنک و 16 سوپاپه با میل‌لنگ بالاسری دوتایی (DOHC) استفاده می‌کند که توان حداکثری آن به عدد رؤیایی 51 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به حدود 23 نیوتون بر متر می رسد. تا پیش از این، چنین توان و گشتاوری را فقط می توانستیم در موتورسیکلت های 400 سی سی مشاهده کنیم. رسیدن به دور موتور بیش از 15000 دور بر دقیقه برای یک محصول 250 سی سی نیز فقط از عهدۀ کاواساکی بر می آید.

بازخوردی که از حضور کاواساکی در مسابقات جهانی سوپربایک 2 فراهم شده است، پای فناوری‌های مختلف را به این انجین باز کرده است. برای به حداقل رساندن نیروهای اینرسی، لازم بود که قطعات از مواد سبک‌وزن و با ظرافتی که در جواهرات دیده می‌شود ساخته شوند. اندازه قطعات نیز می‌بایست کوچک بوده و مونتاژ آنها با کمترین خطا و با روکش‌های مقاوم در برابر اصطکاک انجام گیرد.

اما درباره باقی قسمت‌های موتورسیکلت؛ طراحی آن از برادرهای مسن‌ترش، بخصوص Ninja 650، اقتباس شده است، و یک «طراحی حجیم بدنه» (“large-volume bodywork”) دارد که از راکب در مقابل باد به نحو بهتری محافظت می‌کند. چیدمان صفحه سنجشگرهای آن نیز همان چیدمان Ninja 650 است و در تمام اطرافش چراغ‌های LED دارد.

برای نخستین بار در این کلاس از موتورسیکلت‌ها شاهد هستیم که بدنه مشبک فولادی با مقاومت کششی بالا (high-tensile) به دوشاخ جلو Showa SFF-BP، تعلیق عقب با پیوندِ-عقب افقی (horizontal back-link) و کلیپر یک‌تکه با نصب شعاعی (radial-mount monoblock caliper) متصل شده است.

تجهیزات کمکی الکترونیکی آن عبارتند از کنترل اصطکاک چرخ با سطح جاده (traction control)، تغییردهنده سریع دنده (quickshifter)، وجود حالت‌های مختلف سواری، و آپشن ترمز ABS.

نشریه Visordown درباره انجین Ninja ZX-25R اینطور نوشته است: «اجزاء داخلی این انجین بیش از آنکه به انجین موتورسیکلت شباهت برده باشد آدم را به یاد ساعت‌های کرونومتردار سوییسی می‌اندازد».

Ninja ZX-25R

Ninja ZX-25R

Ninja ZX-25R

Ninja ZX-25R

کویرموتور؛ نماینده رسمی کاواساکی (کاوازاکی) ژاپن در ایران